Töltőállomás keresése

Szerbia felkészül

Egyelőre több autópályával, autópályaszakasszal is adós a balkáni ország, de a szerbek már a jövőre figyelnek. A márciusi, belgrádi autókiállításra 30 különböző típusú elektromos jármű is bemutatkozott, jóllehet az egész országban mindössze 50 hibrid jármű van forgalomban, elektromos meghajtásúból jó ha egy-kettő akad. A délszláv államok közül Szerbia kétségtelenül lemaradásban ezen a területen, Szlovéniában és Horvátországban ugyanis már 1000 elektromos töltőállomáson dokkolhatnak az e-autósok. A Szerb Gazdasági Kamara vállalása alapján ezt a számot 2020-ig elérik a szerbek is a nagyobb városokban és az autóutak mentén – ehhez azonban számítanak az állami kedvezményekre is az elektromos autók piacán.

 (holtöltsek.hu)

Töltők egymás között

Még egy hétig, május 15-ig lehet regisztrálni Az elektromos autózás és ami mögötte van című magyarországi szakmai konferenciára. A találkozón minden elektromos autózással kapcsolatos téma szóba kerül: hol és hogyan tölthetők az elektromos autók; hogyan és milyen feltételek mellett telepíthetők az elektromos töltőoszlopok.

Greenetik Phoenix konferencia

 kép: PhoenixContact

Lassuló jövő

Jelentősen csúszik a szegedi elektromos autók számára kötelezően kialakítandó elektromos töltőállomások felállítása: csak 2018. június végéig szerelik fel azokat. A DÉMÁSZ 12–18 hónapot kért a tervezésre és kivitelezésre, mivel a városban nincsen ehhez szükséges kiépített, megfelelő teljesítményű villamoshálózat. Ezzel a város nem tud eleget tenni annak a törvényi kötelezettségnek, miszerint a fizetőparkolók egy százalékában elektromos parkolókat kell létesíteni. A dél-magyarországi városban amúgy a szegedi parkolóautomaták elindítása is késéssel, május végén indul – a hosszadalmas közbeszerzési eljárás miatt.

 (holtöltsek.hu)

E-üzem a benzinkúton

A MOL tartja magát terveihez, és már az idén több tucatnyi benzinkutat szerelhet fel elektromos töltőállomásokkal: a cég 10 milliárd forintot fordít a benzinkutak fejlesztésére. Első lépésként az elektromos töltőket telepítik, például a Szentendrei úti töltőállomásnál, és alkalmazkodnak az elektromos autók piacának rohamos fejlődéséhez is. A MOL-nak csoportszinten több mint kétezer töltőállomása van, Magyarországon mintegy ötszáz.

170504 MTI 

(holtöltsek.hu)

E-Kaposvár

Nyolc elektromos töltőállomás is épülhet az elkövetkezendő években Somogy megye székhelyén. Az egyik a kaposvári vagyonkezelő Kaposvári Önkormányzati Vagyonkezelő és Szolgáltató Zrt. telephelyén. A cég e-furgonja már most is fut az utakon – és nem csak hangtalanul suhan, hanem nincs károsanyag-kibocsátása sem. A vagyonkezelő zöld rendszámos autóinak üzemeltetési költsége éves szinten 80 százalékkal alacsonyabb, mint a hagyományos meghajtású járműveké volt. Kaposváron a zöld város program részeként idén ősszel a környezetbarát gázüzemű buszok mellett néhány magyar gyártmányú, elektromos busz is forgalomba áll.

(holtöltsek.hu)

Óvatos hibrid

A Lamborghini is elindult a tisztulás irányába, már ami a meghajtást illeti. Az Urus névre keresztelt hibridet benzin-elektromos hajtáslánc viszi előre, bár a tervek szerint villanymotort kapnak a későbbi modellek. Az Urus e-motorját konnektorról tölthető hibrid adja. Erről már három évvel ezelőtt annyi lehetett tudni, hogy három villanymotort kap az 5.2 V10-es motor, ez biztosítja a 910 lóerőt. Az e-járművet ez álló helyzetből 3,0 mp alatt repíti 100 km/órára, a végsebessége pedig eléri 320 km/órát. A Lamborghini sportkocsijai amúgy egyelőre maradnak hagyományos meghajtásúak, még villanymotoros segédhajtást sem kapnak. A tisztán elektromos hajtás csak akkor kerül majd a tervezők asztalára, ha leáldozik a károsanyag-kibocsátású motorok kora.

Ursus-Lamborghini-greenetik-holtoltsek.hu-1

kép: vezess.hu

Formába kerültek

Már a ringen száguldoznak az elektromos Tesla versenyautók. Az Electric GT úgy alakította át a modellt, hogy éppen úgy viselkedik a pályán, mint egy csúcs szuper villanyjárgány: nem csupán a gyorsulásuk bámulatos, de útfekvése is kiváló. Az e-versenyautó tapadását segíti, hogy az akkumulátorok miatt alacsonyan van az autó súlypontja, de a megfelelő teljesítményhez még szükség van a klasszikus kiegészítőkre is: versenygumi, légterelő, aerodinamikai elemek.
A Tesla e-versenyautója az Electric GT futamain már látható lesz. A tervek szerint idén akár el is rajtolhat az első szezon – a kiszemelt helyszínek között van Barcelona, Donington Park, Mugello, Nurburgring, Assen és Estoril. 

tesla egt verseny greenetik.holtoltsek.hu

kép: zoldautok.hu

Vonzó Eva

Egyszerre retró és modern az az elektromos motor, amit az Apache Custom Motorcycles tervezői álmodtak meg. Az alapot a csakis elektromos motorokat gyártó Energica modellje, az Eva adta. Csak a külcsínen változtattak – vagyis megmaradt 136 lóerősnek, végsebessége 200 kilométer/óra, hatótávja 200 kilométer –, de ami lett belőle, hűen mutatja, miért is kapta azt a nevet, hogy Midnight Runner, vagyis Éjszakai Vágtázó.

apache-custom-x-energica-onroad-greenetik-holtoltsek.hu-2

Erőt az erőnek

Tíz lóerő híján 500 lovas, elektromos meghajtású terepjárót ajándékoztak Arnold Schwarzeneggernek az osztrákok. A Kreisler Electric Mercedes G-osztály prototípusát – forgalomba nem kerül, csakis Schwarzinak rakták össze – két villanymotor működteti, együttes teljesítményük 360 kW, 490 LE. Az összesen 510 kilogramm súlyú akkumulátorokat a motortérbe, az első ülések alá, valamint az üzemanyagtank helyére tették, kapacitásuk 80 kWh. Az e-terepjáró 5,6 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára, és akár 183 km/órás sebességgel is repítheti az izomkolosszus színészt – igaz, egyetlen feltöltéssel csak a Bécs-Budapest távolságot tudja biztonsággal megtenni: az elektromos G-osztály hatósugara 300 kilométer.

 electric-mercedes-benz-greenetik-holtoltsek.hu-1

kép: autoblog.hu

E-nyomásban a Ford

Belehúz a Ford az elektromos hajtású, a hibrid és önvezető autók gyártásába: öt éven belül hét modellel jelentkezik, majd ezt követi újabb hat modell. A terv az, hogy 2020-ig nem csak az e-járműkínálatot bővítik, de bővítik az Amerikai Egyesült Államokban lévő, Michigan állambeli üzem (Flat Rock) gyártókapacitást is: 4,5 milliárd dollárt áldoznak erre.

Közös akku

A japánok 256 millió dollárnál is többet fektetnek a Tesla Motors Buffalóban épülő akkumulátorgyárába. A Panasonic a Tesla napelemeiben látja a jövőt. A tervek szerint akár már a jövő nyáron megkezdődhetnek a PV (fotovoltaikus) cellák és modulok gyártása.

Helló, itt az autód beszél!

Negyedóra alatt 80 százalékosra töltené az akkumulátort a Volkswagen. Az elektromos autók elterjedését nagyban segítené, ha gyorsan útra tudnánk kelni egy-egy hosszabb távolság megtétele után. A Volkswagen BUDD-e Conceptje az első olyan jármű, amely új elektromos moduláris platformra (MEB) épül, plug-in hibrid konnektorról tölthető – s mindemellett összkerék hajtású. A tengelyeket villanymotor hajtja, a végsebesség pedig 150 kilométer/óra. A e-jármű mintegy 600 km tesz meg egyetlen töltéssel.

A német autócég három évet adott magának a fejlesztésre, együttműködve az LG-vel. Az elektromos járművet távirányítással is be lehet indítani, és az e-jármű fedélzeti rendszere, összekapcsolódva a telefonnal kommunikálni is tud a sofőrrel.

Indul az e-parkolóforradalom

 Minden parkolóhelyre kötelező lesz elektromos töltőállomásokat telepíteni. A kormányrendelet tervezete szerint az újonnan épített parkolóhelyeknél minden 100 hely után 10-et úgy kell kialakítani, hogy azon elektromos járművek töltőállomása épülhessen. Meglévő parkolóknál 2017. január 1-ig minden 100 parkolóhely után egy elektromos töltőnek kell kiépülnie, 2018 végéig viszont még egynek. Ez vonatkozik minden nagyméretű (bruttó 300 négyzetméternél, vagy 1500 négyzetméternél is nagyobb) üzletre, ám az ettől kisebb áruházak parkolóiban is 2019. január 1. a határidő, ha az üzlet 50 ezernél nagyobb lélekszámú településen található. A 20-50 ezres településeken 2020. január 1-ig, a 20 ezresnél kisebb települések áruházainak a parkolóiban 2026. január 1-ig kell két elektromos töltőt telepíteni 100 parkolóhelyenként.

Tölt, amíg pihen

Százötven szállodájához telepít elektromos töltőhelyet a Hilton szállodalánc Amerikában 2016 végéig, a villany-, és hibridautók töltését pedig beépíti alapszolgáltatásába. Ez azt is jelenti, hogy minden létező és a szabványoknak megfelelő csatlakozóval ellátják a szállodákat, hogy ezzel is segítsék a vendégek utazásait. A Hilton mellett elektromostöltőállomások rendszerét építi ki a Hampton, a Doubletree, valamint a Waldorf Astoria.

Álomból valóság

Először csak egy olyan luxusautó járt a fejében, amelyet nem kőolajszármazék hajt, aztán forradalmasította az elektromos autók gyártását. Elon Musk, akit a SpaceX alapítójaként is ismerünk, mindig is olyan világról álmodott, amely gyökeresen eltér a megszokottól. 2008-ban már – limitált, 2600-as szériában – az utakon gurult az első Tesla Roadster. Volt benne erő: a 270 lóerős e-jármű 3,7 másodperc alatt gyorsult százra, és egy év múlva egyetlen töltéssel megtett 501 kilométert. A luxus után azonnal a tömeggyártás felé fordult a Tesla figyelme, és a Tesla Model S komoly vetélytársa lett a hagyományos járműveknek: már több, mint 75 ezret eladtak belőle – közvetlen értékesítéssel. A Tesla azt is időben felismerte, hogy az elektromos járművek csak akkor igazán kelendőek, ha megfelelő e-töltőállomás-, és e-szerviz rendszer épül rá, és a Tesla autók tulajdonosainak még csak fizetnie sem kell a töltésért.

140415 Tesla S tartós teszt holtöltsek.hu 3

kép: TESLA motors

Kína a franciákon kersztül tör előre

Most, hogy a VW-károsanyag-kibocsátás botrányától hangos a világ, egyre nyilvánvalóbb, hogy a dízelmeghajtású autók gyártói nem – vagy csak egyre nehezebben – tudják tartani a járműveikre előírt, folyamatosan szigorodó maximált károsanyag-kibocsátási szinteket. Ez lökést adhat az elektromos meghajtású járművek fejlesztésének és piacának. Ennek megfelelően különös érdeklődés figyelmet kap a szeptember 27-ig nyitva tartó Frankfurti Autószalon. Hiszen azon kívül, hogy negyven ország több mint ezer kiállítója mutatja meg legújabb járműveit, itt már láthatók a jövő autói is.

Elektromos-Audi-e-tron-quattro-concept-IAA-Frankfurt-2015 greenetik

kép: www.mein-elektroauto.com

Még több e-töltőállomás

Elektromos autókat vásárol a magyar kormány. Magyarország a széndioxid-kvóta értékesítéséből származó bevételek közel 25 százalékát az elektromobilitás infrastruktúrájának kialakítására használja a jövőben.

Erre idén 7 milliárd forint áll rendelkezésére költségvetési forrásból. Az állam új e-töltőállomásokat telepít a nagyobb városokban, főként az autópályák mentén, hogy az elektromos járművek használói minél pontosabban meg tudják tervezni útjaikat. Ennek érdekében 150 új elektromos töltőállomást telepítenek, amelyhez idővel ki kell építeni a megfelelő szervizháttér-rendszert is, valamint támogatni kell azokat, akik átülnének elektromos meghajtású járművekbe. Ez a Jedlik Ányos Terv, valamint a hozzá kapcsolódó Jedlik Cselekvési Terv egyik fontos része, amit a Nemzetgazdasági Minisztérium még idén, az őszi ülésszakon azzal is megtámogat, hogy törvényjavaslatot nyújt be, hogy az elektromos járművek tulajdonosait adójellegű ösztönzőkön keresztül segítse az e-járművekhez kötődő költségek csökkentésében.

Zöld út a e-járművek előtt

Százötven új, elektromos autótöltőt helyeznek üzembe az autópályák és forgalmas helyek mentén Magyarországon, főként a megyei jogú városokban – ezt Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter jelentette be, miután átadta az 58. e-töltőállomást Budapesten.

Magyarország szeretne mielőbb felzárkózni a jövőhöz, így állami szinten támogatja az elektromos járművek használatát. A Magyar Közlönyben már megjelent a Jedlik Cselekvési Terv, amely megnyitja az utat az elektromos autók használata előtt. Ez nem csupán az e-járművek használatának ösztönzését jelenti, hanem az elektromos töltőállomások – valamint a hozzájuk kapcsolható e-szervizhálózat – kiépítését jelenti, valamint a zöld rendszámok alkalmazását. A Nemzetgazdasági Minisztérium még az őszi ülésszakon benyújtja azt a javaslatcsomagot, amely adójellegű ösztönzőkön keresztül segítené az elektromos járművekhez kapcsolódó költségek, valamint az engedélyezési idő csökkentését. A tárca Szemere utcai épülete előtt üzembe helyezett töltő sem kapta meg a villamosenergia-kereskedői engedélyt, ezért ott egyelőre ingyen tölthetők az e-járművek. A töltőhöz bármilyen szabvány szerint készült csatlakozó illeszthető, és fél óra alatt feltölhető egy elektromos jármű.

Jön az i5?

Újabb i-modellel jelentkezik a BMW, de egyelőre nagy a titkolózás. Harald Krüger vezérigazgató csak annyit árult el a Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung-nak, hogy az i3 és az i8 között akad még hely. A bajor autógyár mindenesetre komolyan veszi az elektromos járművek piacát, még akkor is, ha 2015 első felében 12,5 ezer elektromos autót adott el, és ebből mindössze 1250-et Németországban.

uj BMW i5 holtoltsek

 Fotó: Wikipedia

Zöld rendszám kedvezményekkel

Bár a végleges szabályozásra még várni kell, egyes Kormányhivataloknál már igényelni lehet a zöld rendszámot, amelyet nem csak elektromos, de konnektorról tölthető (plug-in) hibrid járművek is megkaphatnak. Zöld színű rendszámmal csak a környezetkímélő járműveket lehet felszerelni, amelyek mentesülhetnének akár a dugódíjtól is, valamint haladhatnának a buszsávban.

 150811 zold rendszam holtoltsek.hu

Forrás: Jedlik Ányos Klaszter

Ha az új kocsija nem elektromos lesz, kinevetik majd a gyerekei

Miért venne valaki középkategóriás benzinmotoros autót nagyjából ugyanannyiért, mint amennyiért most már egy gyakorlatilag nulla vagy elhanyagolható fenntartási költségű elektromos autó kerül? Úgy tűnik, túljutott a billenőponton az elektromos autók piaci térnyerése, és elérhető közelségbe került a korábban csak vizionált utcai hatalomátvételük – a világ fejlett részeiben mindenképpen. Ha ennek okaként egyetlen tényezőt kellene megnevezni, mi a lítium-ionos akkumulátorra szavaznánk. Természetesen a Tesláéra.

150520 elektromos auto nevetnek a yerekek holtoltsek.hu

kép: Larte Design

Megalakult a Magyar Villanyautó Klub Egyesület

Megalakult a Magyar Villanyautó Klub Egyesület, melynek honlapján és facebook oldalán számos érdekes cikk olvasható az elektromos autózással kapcsolatos témákról, újdonságokról és naponta friss hírek ezen technológia pillanatnyi állásáról.

150226 everda holtoltsek

www.everda.hu

Ingyen lehet tankolni Budaörsön

Az eddigi utcai, szállodai, illetve pláza mélygarázsába telepített töltőpontok mellett ma megnyílt az első, hipermarket melletti olyan töltőállomás, ahol a folyékony hajtóanyagok mellett áramot is lehet tankolni.

Mostantól a budaörsi Auchan áruház mellett nem csak kedvező árú üzemanyagot lehet tankolni, de elektromos autójukat is feltölthetik a vásárlók, díjmentesen. A töltési idő 1-2 óra, így kihasználható a bevásárlással töltött idő. 2050-re a személygépkocsik 60-70%-a várhatóan elektromos autó lesz, így gyors ütemben terjedhet azok használata. A budaörsi benzinkút a 16. hazai Auchan töltőállomás, hamarosan mind a 19 áruház mellett lesz kút is, így a vásárlók a vásárlás mellett a kedvező árú tankolással is spórolhatnak kiadásaikon.

150109 auchan elektromos tolto holtoltsek

Több elektromos autótöltő állomás épülhet Magyarországon

Több elektromos autó feltöltésére alkalmas pont létesülhet Magyarországon egy EU-irányelv értelmében. Jelenleg körülbelül 200 elektromos autó üzemel hazánkban, az ilyen járművek terjedését leginkább a töltőállomások hiánya akadályozza.

Az Európai Parlament és az Európai Unió Tanácsa a közelmúltban egy olyan irányelvet fogadott el, amellyel az EU-tagországokat 16-ig egy-egy nemzeti szakpolitika kidolgozására kötelezik az alternatív, környezetbarát üzemanyagok és közlekedés elterjesztése érdekében. A PwC Magyarország tanácsadócég szerint a jelenleg készülő Jedlik Ányos Terv nagyrészt megfelel ennek az irányelvnek.

Autónként akár harmincmilliót bukhat a Toyota

Veszteséges lesz a hidrogén üzemű projekt?

141210 akar 30 milliot bukhat a Toyota autokent holtoltsek 1
Hamarosan piacra kerül Európában a Toyota első szériagyártású, üzemanyagcellás gépkocsija. Nem fognak keresni rajta pénzt, sőt... kép: Toyota

 

Az Európai Parlament volt elnöke, Pat Cox szerint 50 és 100 ezer euró (15-30 millió Ft) körüli veszteség vár a Toyotára minden egyes eladott hidrogén üzemanyagcellás gépkocsi után, derült ki a Green Autoblog beszámolójából. A politikus, aki jelenleg a transzeurópai közlekedési hálózat magas beosztású koordinátoraként dolgozik, egy öko-mobilitási konferencián beszélt a hidrogén üzemű közlekedés elterjedését lassító nehézségekről.

Kettészakad az autóipar?

Egyre inkább úgy tűnik, hogy válaszút elé érkezett az autóipar, ahol mindenkinek el kell döntenie, hogy merre megy tovább: az elektromos vagy pedig a hidrogén hajtás mellett teszi le a voksát, ha alternatív hajtástechnológiáról van szó. Vannak, akik szilárdan ragaszkodnak eredeti elképzelésükhöz és szövetségekkel erősítik vezető pozíciójukat. Van, aki több vasat tart a tűzbe és természetesen vannak azok, akik vállalva a körhátrányt, inkább a biztosra mennek.

A Tesla a BMW-vel pörögne

Az egyik nagy táborba tartoznak azok, akik az elektromos hajtás mellett tették le a voksukat, ilyen a BMW is. A németek rohamléptekben törnek előre az elektromos járművek piacán, létrehozták az "i" almárkát, melynek két bevezető modelljét, az i3-at és az i8-at, amiért sorban állnak a vásárlók. A legfrissebb hírek pedig már arról szólnak, hogy összeállhatnak az iparág vezető szereplőjével, a Teslával. Erről az amerikai elektromosautó-gyártó első embere, Elon Musk beszélt a Der Spiegelnek adott interjújában.

141208 nyomul a Tesla holtolsek 1
Így néz ki az i3-as karbon teste Forrás: Europress/Getty     

Bemutatkozott a Toyota sorozatgyártású üzemanyagcellás autója

2015 nyarán érkezik Európába

A Toyota bemutatta az üzemanyagcellás tanulmányautójának, az FCV-nek a sorozatgyártott változatát. A japán gyártó hidrogén-meghajtású autója a Mirai nevet kapta. Az Avensis-szel nagyjából megegyező méretű jármű hatótávolsága több mint 480 km.

A Honda mellett a Toyota sem tétlenkedett és megalkotta az üzemanyagcellás autójának végleges változatát. A japán vállalat a modell elődjét, az FCV tanulmányt a tavalyi Tokiói Autószalonon leplezte le.

141124 uzemanyagcellas Toyota holtoltsek
Fotó: Toyota

Elektromos taxikkal is csökkenthető a légszennyezés

Budapesten egyelőre az e-taxikból még csak az „első fecskék" futnak az utakon, de a jövő a villanyautóké lehet: az uniós irányelvek például az e-töltőpontok számának növelésére kötelezi a tagállamokat.

Elektromos töltőállomásokkal, ha még tömegesen nem is, de egyre több helyen találkozhatunk az országban. Például a budapesti Váci úton közlekedők számára valószínűleg teljesen megszokott látvány, ha az Elmű-székház előtt töltőre kapcsolt autókat látnak. A főváros több forgalmasabb pontján vannak e-töltőállomások, és már néhány nagyobb bevásárlóközpontban – így a Westendben és a Mammutban is – lehetőség van arra, hogy vásárlás közben áramforrásra kapcsolják a villanyautókat.

141113 elektromos taxik legszenyezes hotloltsek
Fotó: MTI / Marjai János

Hasznosulhat a fölösleges energia

A gazdaságosság miatt egyre több kormány támogatja e területet világszerte

Az újonnan vásárolt személyautók mind nagyobb hányada világszerte elektromos, és hazánkban is gyors növekedés várható. Az ilyen autók elterjedése segítséget jelenthet az éjszaka feleslegessé váló villamos energia tárolásában és a megújuló energiaforrásokat hasznosító erőművek rendszerbe illesztésében is.

Világszerte 35 millió elektromos autó járja majd az utakat 2022-ben a Navigant Research energiapiaci kutatóintézet várakozásai szerint. Az autóipar kicsi, de fontos területének növekedését egyre több ország kormánya támogatja, mégpedig környezetkímélő és gazdaságos tulajdonságai miatt.

Ausztrál diákok megdöntötték az elektromos autók sebességrekordját

Ausztrál egyetemi hallgatók megdöntötték az elektromos autók 500 kilométeres távon mért sebességrekordját.

Az Új-Dél-Walesi Egyetem (UNSW) több mint száz, különböző műszaki alapképzéseken részt vevő hallgatója vett részt a jármű elkészítésében, amellyel júliusban sikerült megdönteni az eddigi rekordot, az eredmény hivatalos elismerése azonban mostanáig váratott magára a Nemzetközi Automobil Szövetség részéről - számol be a sikerről a Sydney Morning Herald online kiadása.

Az elektromos autó egyetlen feltöltéssel csaknem 107 kilométer/órás átlagsebességet produkált 500 kilométeres távon, amivel jelentősen megdöntötte a magát 26 éven át tartó 73 kilométer/órás rekordot.

Ingyenes, nyilvános elektromos töltőállomás a Telenor Háznál

Nyilvános elektromos autó töltőket helyezett üzembe a Telenor Magyarország törökbálinti székhelyén, melyeket bárki díjmentesen használhat. A mobilszolgáltató irodaházának parkolójában elhelyezett töltőállomások segítségével egyszerre akár két autó is felkészülhet útjának folytatására.

A Telenor Magyarországnál fontos alapérték a környezettudatos működés, ezért a mindennapok során is kiemelten ügyel arra, hogy a lehető legkevésbé terhelje a környezetet, minél kevesebb természeti erőforrást használjon és minél kevesebb hulladékot termeljen. Az energiafelhasználás és ezzel együtt a CO2-kibocsátás folyamatos csökkentése a társaság egyik legfontosabb környezetvédelmi célkitűzése. 2013-ban a tevékenységéből eredő károsanyag-kibocsátása 20%-kal mérséklődött az előző évhez képest. A közlekedésből fakadó terhelés azonban állandó kihívást jelent a vállalat számára, ezért a Telenor folyamatosan keresi az újabb megoldásokat a mutatók javításának érdekében.

140430 Elektromos toltoallomas Telenor schnitt signo greenetik

Az elektromos autók egyre nagyobb térhódítása?

Németországban egy alapos felmérést készítettek a villanyautók forgalmazási helyzetéről és jövőjéről, és a felmérés gyorsan felfutó eladási szám bővülést vár az elkövetkező években, főként akkor, ha a német kormány is beváltja az elektromos autók elterjesztését segítő intézkedéseit.

141030 Elektromos autok terhoditasa holtoltsek

Vezeték nélkül tölthető villanyautók 2017-től

Hamarosan indul az elektromos F1-ként is emlegetett Forma-E sorozat, amelyben biztonsági és orvosi autóként egy BMW i3-as, illetve i8-as dolgozik majd. Ez önmagában még nem lenne érdekes, az annál inkább, hogy mindkét autót úgy alakították át, hogy vezeték nélkül is tölthetők legyenek.

141029 vezetek nelkul toltheto auto holtoltsek

Forrás: Qualcomm

Jóval olcsóbb a villanyautót feltölteni

A töltőhálózat kiépítését megkezdték a jelentős energiaszolgáltatók, az áfamentesség és a kedvezmények is sokat segítenének.

A környezetbarát elektromos autók elterjedését a viszonylag magas vételár, a technológiai korlátok és a gyenge infrastruktúra hátráltatja. Az ösztönző programok és a töltőállomás-hálózat kiépítése viszont jelentős előrelépést eredményezhet.

Zöld alapszínű rendszámot vezetne be a kormány az elektromos, a plug-in hibrid és a normál hibrid autók megkülönböztetésére, illetve a Jedlik Ányos-tervhez kapcsolódóan nullaszázalékos általános forgalmiadó-kulcsot alkalmazna ezekhez a járműtípusokhoz és az infrastruktúra telepítéséhez. Ezen túl a környezetbarát járművekkel parkolási és útdíjkedvezményeket lehetne majd igénybe venni, és engedélyeznék a buszsávok használatát is. Módosítanák a villamosenergia-törvényt annak érdekében, hogy a töltőberendezések üzemeltetői is értékesíthessenek villamos energiát, s a töltőberendezések telepítéséhez hatósági eljárásrendet alakítanak ki, valamint a kormányzat és a központi költségvetési szervek gépjárműállományában is szeretnék meghonosítani a hibrid és elektromos autókat.

141028 Joval olcsobb a villanyautot feltolteni holtoltsek.hu

A környezetet kímélő járművek elterjedéséhez a gyorstöltő hálózat kiépítése lenne az üdvözítő megoldás
(Fotó: Csudai Sándor)

Gyorsabb és okosabb lett a Tesla D

Két motor van benne, négykerék-meghajtású lett, jobban gyorsul, és okosabb – így lehet összefoglalni a Tesla elektromos autó új, D jelű modelljét, amit magyar idő szerint péntek hajnalban mutatott be a cég vezérigazgatója, Elon Musk.

A D a „dual motor" lehetőséget jelzi. Musk elmondta, hogy a hagyományos autók négykerék-meghajtásához képest, amik szerinte nehézzé és kevésbé hatékonnyá teszik a járműveket, a Tesla megoldása még gyorsít is az autón: a Tesla D 3,2 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből százra, a végsebessége pedig a 250 kilométert is eléri óránként.

141022 Tesla D holtoltsek 1

Napenergia segítségével gyárt a Toyota

Ma üzemelték be azt a 13 ezer darab napelemtáblából álló telepet, amely a Toyota észak-walesi motorgyártó üzemét látja el energiával. A gyártáshoz szüksége elektromos áram 10 százalékát biztosítja majd a napelem telep, amely 22 500 darab erőforrás legyártásához elegendő.

141016 toyota napelem segitsegevel gyart holtoltsek

A napelem telep évente 3 475 000 kWh áramot képes termelni, elegendő mennyiséget 22 500 motor elkészítéséhez, mintegy 1800 tonnával mérsékelve az üzem szénhidrogén emisszióját. A több millió fontos projekt kivitelezője a British Gas volt, amely három hónap alatt installálta a 13 ezer darab napelemet. Az elemeket a Tata Power Solar szállította, a telep kiterjedése pedig nyolc futballpályányi.

Egyedülálló hibrid csuklós autóbuszt mutattak be a fővárosban

Október 5-én délután Dr. Seszták Miklós, nemzeti fejlesztési miniszter és Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója és mutatta be azt a legkorszerűbb, párhuzamos hibrid csuklós autóbuszt, amelyből hamarosan 28 darab érkezik a fővárosi utakra, és amely a közép-európai fővárosok legnagyobb hibrid buszflottája lesz.

141015 Hibrid busz holtolsek

Fotó: Soós Lajos, MTI

Varga Mihály: az elektromos és a hidrogénhajtásé a jövő

Magyarországon a 2013-as év a járműgyártásban is fordulatot hozott, egy év alatt 32 százalékkal bővült az ágazat, kétezer új munkahelyet hozott létre - mondta Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter hétfőn Kecskeméten, a Deloitte Zrt. Innováció. Inkubáció. Finanszírozás. című autóipari konferenciáján.

A magyar GDP 10%-át adta az autóipar

Az autóipar 18 milliárd euró termelési értéket állított elő, amivel a teljes magyar feldolgozóipari teljesítmény 18 százalékát, a GDP 10 százalékát és a teljes export 18 százalékát adta - mondta el a miniszter, hozzátéve, hogy jelenleg 726 járműipari vállalat működik Magyarországon, amelyek közvetlenül több mint 120 ezer embernek adnak munkát. Varga Mihály kiemelte, hogy Magyarország ezzel az eredménnyel Európa gépjárműgyártásának egyik központjává vált, mivel uniós átlagban a bruttó hozzáadott érték 4 százalékát adja az ágazat. Megjegyezte, hogy a piaci lehetőségek is kedvezőek, mivel világszinten nő a kereslet a gépkocsik iránt, a Nemzetközi Energia Ügynökség szerint 2050-re több mint kétszer annyi új autót fognak eladni, mint napjainkban.

Hamarosan: többfokozatú váltók a villanyautókban

Mint tudjuk, a mai sorozatgyártású elektromos autók automata váltóiban mindössze egy előre irányuló fokozat van, ellentétben a normál hajtással rendelkező járművekkel, ahol fokozatmentes vagy akár kilencgangos megoldásokat is találunk.141009 hamarosan tobbfokozatuak az elektromos autok holtoltsek.hu 2

kép: autó pult

Sokakban felmerült már a kérdés, hogy – ahogyan például egy benzines autó esetében is – nem lenne-e takarékosabb több fokozatot használni a villanyos járművek esetében is. Ezek közé tartozik például a Bosch is, és válasszal is szolgál a kérdésre. A vállalat biztos benne, hogy előbb-utóbb bemutatkoznak a többsebességes elektromos autók is, hiszen a gyártóknak – amellett, hogy hagyományos üzemanyaggal hajtott autóik hatékonyságának növeléséért folyamatosan küzdenek – lassan el kell gondolkodniuk, hogy a akkutelepek növelése mellett mivel tudnának nagyobb hatótávot elérni villanyos négykerekűiknek.

Hibrid hajtású buszokra kapott megrendelést a Rába

28 darab, a legkorszerűbb járműtechnológiát képviselő dízel-elektromos hibrid autóbusz szállításáról írt alá megállapodást a Rába Jármű Kft.. A most megrendelt buszflotta Budapesten fog közlekedni, így a legnagyobb európai városokban már bizonyított, fenntartható, csökkentett zajterhelésű, tisztább és zöldebb technológia jelenik meg a magyar főváros útjain is.

A szerződés értelmében a Rába-Volvo együttműködés egyedülálló hibrid technológiával rendelkező járműveket szállít a BKK csuklós autóbusz üzemeltetői tenderét megnyerő T&J Busz Projekt Kft-nek. Az új, alacsonypadlós, légkondicionált, legkorszerűbb Euro6 motorral felszerelt Volvo 7900-as típusú autóbuszok jövő év elején állnak forgalomba a belvárosi vonalakon. Mindez komoly előrelépés a hazai közösségi közlekedés és a Rába-Volvo együttműködés szempontjából egyaránt.

Itt az áttörés: 1500 km villanyautóval

Két cég, az Alcoa és a Phinergy újfajta akkumulátort fejleszt, amely több mint 1500 km-es hatótávolságot tesz majd lehetővé az elektromos autók számára, ami már versenyképessé teszi ezeket a belső égésű motorokkal szemben is, az ár és a fenntartási, üzemeltetési költségek tekintetében is.

A haditechnikában már alkalmazott alumínium-levegő technológia civil felhasználására még legalább két évet várni kell, de akkor forradalmasíthatja az elektromos autózást. A jelenleg használt lítium-ion akkumulátorokkal szemben annyi a különbség, hogy az alumínium-levegő energiatárolókat nem lehet újratölteni, hanem ki kell "szerelni", és egy másikat a helyére betenni.

A Tesla Nevadát választotta

A Tesla Motors végül Nevadában fogja felépíteni leendő "Gigagyárát" - ezt Brian Sandoval, Nevada kormányzója jelentette be Carson Cityben. Az amerikai állam már korábban is biztos befutónak számított, ugyanis több szempontból ideális helyszíne lesz a több milliárd dollárból megvalósuló projektnek.

Nevada ad otthont a Tesla "Gigagyárának"

Eldőlt: Nevadában építi fel "Gigagyárát" a Tesla Motors. A döntésben vélhetően az is fontos szerepet játszott, hogy összesen 1,25 milliárd dolláros adókedvezményt (ebben benne van egy 8 millió dolláros áramár kedvezmény is) kapott az államtól (az elkövetkezendő 20 évre) az elektromos luxusautó-gyártó. Ezért cserébe 5 milliárd dollárt ruháznak be Nevadában és összesen 22 500 új munkahelyet teremtenek. A gyárban 6 500 ember dolgozik majd közvetlenül (átlagosan 25 dolláros órabérért) és további 16 000 embert foglalkoztatnak majd a Tesla beszállítói.

A cég kegyeiért négy amerikai állam harcolt: Nevada mellett Arizona, Új-Mexikó és Texas is az esélyesek között volt.

140905 Tesla nevada valtozas holtoltsek 1

Kép: Tesla Motors

Bécsben a villamos is energiatakarékos

Egy átlagos osztrák háztartás éves fogyasztásának megfelelő mennyiségű energiát takarított meg tesztüzeme során a bécsi energiatakarékos villamos, az EcoTram. Ez az első villamos, amelybe hőszivattyút is szereltek.

Sikerrel zárult a bécsi közlekedési vállalat, a Wiener Linien kutatási projektje, az EcoTram, amely során azt vizsgálták, milyen megoldásokkal lehet energiát megtakarítani alacsonypadlós villamosok hűtése, fűtése és szellőztetésekor. Az EcoTram tíz hónapig közlekedett a 62-es vonalon, ennek során 4.200 kilowattórányi vagyis több mint 13 százaléknyi energiát spórolt meg. Ez egy átlagos osztrák háztartás éves energiafelhasználásának felel meg.

140902 elektromos villamos becs holtoltsek

Elektromos kisautót fejleszt a Nissan és a Mitsubishi

Olcsó elektromos autó közös gyártásába kezd két nagy japán járműipari óriás, a Nissan és a Mitsubishi - jelentette a Nikkei japán gazdasági újság.

A lap értesülése szerint az elektromos mini 2016-ban vagy 2017-ben jelenhet meg a piacon és a katalógusára nem fogja elérni a 11 ezer eurót (3,4 millió forintot).

Az elektromos autó egyelőre nem tömegtermék, egyrészt mert drága, másrészt mert csak ott lehet használni, ahol megfelelően ki van építve a töltőállomások rendszere. A Nissan 2010-ben piacra dobott elektromos autójának, a Leafnek 190 kilométer a hatótávolsága. A modellből eddig 124 ezer darabot adtak el szerte a világon.

A Mitsubishi 2009 óta árul elektromos autót i-MiEV néven, Japánban átszámítva 12 ezer 900 eurós (4 millió forint) áron.

Elektromos autókra váltana az állam

Uniós pénzből és a szén-dioxid-kvóták értékesítéséből befolyó összegből elektromos autók töltőállomás-hálózatát építené ki a kormány. Emellett a bevásárlóközpontokat, a parkolócégeket és egyes önkormányzatokat is köteleznék arra, hogy a parkolóhelyeik bizonyos százalékát tegyék alkalmassá az elektromos autók töltésére.

140814 villanyauto uj fekvo lead greenetik
Kép: Europress/AFP

Új szériát gyárt a Volkswagen: jön az elektromos bogár az E-Bugster

A Volkswagen legújabb projektje is jól mutatja, az elektromos autóké a jövő - mondta a Magyar Elektromobilitás Szövetség elnöke arra a hírre reagálva, hogy a német autógyártó cég és a Zelectric Motors a régi, hatvanas évekbeli Bogarakat elektromos motorral dobja újra a piacra.
 
140813 E-beetle E-Bugster holtoltsek
kép: Volkswagen AG

Pörög a Tesla

Az optimista elemzői várakozásokat is meghaladták a Tesla Motors második negyedéves adatai, az autógyár a vártnál több autót értékesített.

Az iparági elemzők magasra tették a mércét, 7500 eladott elektromos autót vártak, ami rekord lett volna a cég életében, de a Tesla ezt is túlteljesítette, a második negyedévben 7579 járművet értékesített. A cég célkitűzése az idei év végére 35 ezer legyártott autó, és 2015 végére azt jósolják, hogy elkészül a százezredik autó is a cég történetében.

Kiváltságokat kaphatnak az elektromos autók a német utakon

Ingyenes parkolás, buszsávhasználati jog és sok egyéb kiváltság illetheti meg hamarosan az elektromos meghajtású autókat Németországban a kormány formálódó terve szerint.

A Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) című lap hétfői beszámolója szerint a német közlekedési minisztérium és a környezetvédelmi tárca javaslatot készített az elektromos meghajtású autók népszerűségének növelésére, és a tervezet még a nyáron a kormány elé kerül, az új szabályokat pedig várhatóan 2015 februárjában vezetik be.

Hárommilliót veszít a Fiat minden 500e-n

Az már a tervezéskor is egyértelmű volt, hogy a villanyautó-gyártás veszteséges lesz, de azt még a Fiat vezetése sem tudta, hogy ennyire. Sergio Marchionne, a Fiat Chrysler vezérigazgatója azt kérte, ha lehet, senki ne vásároljon 500e típust, mivel minden egyes példányon egy autó árát veszti el a vállalat.

140609 Fiat 500e holtoltsek 1

Fotó: Fiat

Elektromos autót helyez forgalomba a Széchenyi István Egyetem

A győri Széchenyi István Egyetem és a campuson működő Járműipari Kutatóközpont (JKK) csütörtök délelőtt bemutatja és üzembe helyezi saját fejlesztésű, elektromos kisautóját. A járművet a JKK 2014. május 21-23. között rendezendő, nemzetközi szakmai workshop-ja keretében mutatják be. Az eseményen a hibrid és elektromos autók fejlesztésével és a városi közlekedés szervezésével kapcsolatos kutatásokról tárgyalnak hazai és külföldi szakemberek.

A Széchenyi István Egyetem Járműipari Kutató Központja 2014. május 21-23. között szervezi meg a „Workshop on Design, Simulation, Optimization and Control of Green Vehicles and Transportation" elnevezésű szakmai rendezvényét.